Fiskens betydelse på matbordet

Att äta fisk blir man smart av, lyder ett ordspråk. Och visst är det sant, bara man äter giftfria fiskar som inte är behandlade med olika medel, vilket tyvärr är vanligt i en del mat idag. Det gäller att kolla upp vad man stoppar i sig och miljömärkningar kan vara en fördel när man vill välja rätt behandlad mat. Idag hittar man en del gifter i fisk från Östersjön, Vänern och Vättern som har både dioxiner och PCB, som klassas som industrigifter. Därför skFotolia_72761207_Subscription_Monthly_M-588x391a man undvika att äta fisk från dessa områden för ofta, speciellt om man ammar eller är för ung.

I fisk och skaldjur kryllar det annars normalt av vitaminer och mineraler samt proteiner och de fleromättade fettsyrorna omega 3 och omega 6 som är bra för din hjärna, hjärta och blodtryck. Dessa syror finns speciellt i feta fiskar som lax, makrill, sill och strömming. Fisk rekommenderas att ätas flera gånger i veckan, gärna tre gånger. För barn som har koncentrationssvårigheter, rekommenderas ett högt fiskintag då fettsyrorna hjälper till att förbättra minnet och påverkar nervsystemet i hjärnan. Det kan även minska risker för dyslexi och synproblem.

Även gravida kvinnor rekommenderas att äta fisk, eftersom det minskar risker med för tidiga förlossningar. Omega 3 är även bra mot hudåkommor som psoriasis och har en positiv effekt på depressioner.

Trots att Sverige är ett land med många sjöar och vattendrag och dessutom har Östersjön tätt inpå, så äter svenskar relativt lite fisk. I Portugal äter man t.ex. 60 kg fisk per år och person och i Sverige, bara 13 kg, vilket är lite konstigt då fisk dessutom är en ganska lättlagad och enkel mat.

Det kan tilläggas att fisk även innehåller D-vitamin som är bra att få i sig, speciellt om man lever i ett land som Sverige, där det är mörkt en stor del av året och många hellre stannar inne för att se på TV, läsa eller gå in på datorn för att spela nytt casino eller något annat, när snön viner.